مباسافت


+ ۱۰ اشتباه رایج در رابطه با شبکه های اجتماعی

 

شبکه‌های اجتماعی در کشور ما نیز به مانند بقیه دنیا، طرفداران بسیاری دارد. با این حال در برخی موارد شاهد انجام کارهای معمولی در آنان هستیم که به نظر می‌رسد از درک غلط افراد نسبت به یک اصطلاح و یا امکان تکنولوژیک خاص ناشی می‌شود. البته این موضوع به هیچ وجه محدود به ایران نیست. به طوری که بسیاری از فعالان رسانه‌ای در کشوری مانند ایالات متحده نیز به آن پرداخته‌اند. اینکه ریشه این اشتباهات در کجاست جای بحث بسیار دارد. شاید در موارد وطنی بسیاری بتوان آنان را به ناآگاهی افراد از یک اصطلاح انگلیسی و یا یک پدیده اجتماعی خاص ربط داد. اما همانطور که در متن نیز اشاره خواهم نمود، برخی از این اشتباهات بار جهانی دارند.

در یکی از ستون‌هایی که برای ماهنامه نوشتم، به این نکته اشاره کردم که برخی اعتقاد دارند رشد شبکه‌های اجتماعی تا حد بسیاری بر این حقیقت بنا شده است که افراد ارزش اطلاعات شخصی‌شان را نمی‌دانند. البته در این نوشته قصد ندارم وارد این بحث شوم که چه حدی از اشتراک، سالم و بی‌خطر محسوب می‌شود. فقط به این نکته بدیهی اشاره می‌کنم که فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب، مسلما مکان مناسبی برای ذکر تمام جزئیات زندگی شخصیتان نیستند. چه بسا ماه‌ها و یا سال‌ها بعد از اینکه تا این اندازه اشتراکی عمل کرده‌اید، پشیمان شوید.

قبل از ذکر این ۱۰ نکته، بازهم ذکر می‌کنم که از نوشته‌های من برداشت شخصی نکرده و از آنها ناراحت نشوید!

۱- بخش Employers در فیس بوک اشاره به کمپانی، مؤسسه، سازمان و … دارد که شما برای آن کار می‌کنید. به طور مثال یکی از Employer های نویسندگان این وبلاگ “ماهنامه شبکه” است. وقتی در جواب این بخش می‌نویسید “architect“ ، با کمال فروتنی باید اعتراف کنم که اشتباه می‌کنید! این حرفه شماست ولی Employer شما به طور مثال جایی مانند “شرکت ساختمانی “X است. در ضمن به عنوان یک نکته ریز باید توجه داشته باشید که حرفه شما کاری است که به صورت حرفه‌ای و با دوره زمانی ثابتی در حال انجام آن بوده و در ضمن از انجام به صورت مالی منتفع می‌شوید. صرف فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و انجام چند پروژه دانشجویی با مجموع درآمد ۱۰۰ هزار تومان شما را برنامه‌نویس، معمار و یا هر عنوان دیگری نمی‌سازد.


۲- بعضی از اصطلاحات خیلی معنای خاصی ندارند. به طور مثال “عکس نو مبارک” و یا “Happy New Pic”. در صورتی که با دیدن عکس دوستتان خیلی هیجان زده شده‌اید، می‌توانید خیلی ساده آن را Like کنید. اتفاق خاصی برای دوستتان رخ نداده که به وی تبریک بگویید. وی به دست‌آورد جدیدی نرسیده و دریچه‌ای در زندگی او باز نشده است. پس لطفا این موضوع را نیز در ذهن داشته باشید.

۳- امکان check-in که در برخی از شبکه‌های اجتماعی گنجانده شده است، عموما برای اعلام ورود شما به مکان‌های جذاب و خاص هستند. حالت دیگر این است که دوستان شما منتظر رسیدنتان به نقطه‌ای خاص بوده‌اند و شما با این امکان آنها را به صورت اتوماتیک مطلع می‌سازید که به آن مکان وارد شده‌اید. روشن گذاشتن همیشگی این امکان نه تنها باعث می‌شود تا دوستانتان با حجم قابل توجهی از اطلاعات بی‌ارزش از طرف شما مواجه شوند، بلکه می‌تواند خطرات فراوانی نیز برایتان به همراه داشته باشد. در واقع مانند این است که شما همیشه یک Stalker دارید. پس خواهشا مواظب باشید.

۴- Class of 20xx به معنای این است که شما از مقطع تحصیلی که در حال صحبت از آن هستید در سال ۲۰xx فارغ‌التحصیل شده‌اید. این به معنای سال ورودی شما نیست. به طور مثال اگر من در سال ۲۰۱۱ دوره کارشناسی‌ام در دانشگاه S به پایان برسد، شخص من Class of 2011 مقطع کارشناسی فلان رشته دانشگاه S محسوب می‌شوم.

۵- فلسفه tag کردن فردی در یک عکس، ارتباط بین عکس وی و صفحه شخصی‌اش در آن شبکه اجتماعی است. به طور مثال شما در حال مشاهده عکسی قدیمی از یکی دوستانتان در فیس‌بوک هستید و حس می‌کنید یکی دیگر از افراد حاضر در عکس برایتان خیلی آشناست. با توجه به امکان tag کردن عکس‌ها شما می‌توانید متوجه شوید که وی یکی از هم دانشگاهی‌های حال حاضرتان هست.

در نتیجه اولا در عکس یک منظره، گربه و غیره همه دوستانتان را tag نکنید. اینکه دوست دارید آنها مطلع شوند که شما این عکس را گذاشته‌اید، قابل احترام است. اما بالاخره در حالت عادی نیز این اطلاع رسانی صورت می‌گیرد، پس نیازی به این کار نیست. نکته دوم این است که tag کردن دوستانتان در عکس‌های شخصی، به هیچ عنوان نشان دهنده علاقه و احترامی که شما برای آنان قائل هستید نیست. بلکه تنها باعث آزار و اذیت آنها و البته سردرگمی احتمالی بیننده عکس می‌شود که نظاره‌گر عکسی دو نفری است که ۱۵۰ نفر در آن tag شده اند.

۶- وقتی کسی خبر بدی در مورد خود یا یکی از اعضای خانواده‌اش می‌دهد، Like کردن آن کمی بی‌ادبانه محسوب می‌شود. به طور مثال وقتی کسی می‌نویسند “امروز عمه‌ام درگذشت”، شما نباید آن را Like کنید. توجه داشته باشید که Like کردن عموما معنای مثبت دارد و اعمال آن در این موارد موضوع جالبی محسوب نمی‌شود. مثلا وقتی یکی از دوستانتان اشاره می‌کند که خیلی تنها است و دوست دارد گریه کند، وظیفه شما به عنوان یک دوست واقعی صحبت کردن با وی و تلاش برای حل مشکلاتش است و نه اینکه تنها بودن و کشش او به سمت گریه کردن را Like کنید.

این یکی از آن نکاتی است که در همه جهان به چشم می‌خورد. به طور مثال سریال مشهور آمریکایی Family Guy نیز در یکی از اپیزودهای اخیرش به این موضوع اشاره کرد و به حالتی طنز آن را مورد انتقاد قرار داد. پس در Like کردن خیلی دست و دلباز عمل نکنید.

۷- ظهور شبکه‌های اجتماعی و تأثیرات آنها، پدیده‌ای جدی محسوب می‌شود و در رابطه با آنها تحقیقات مختلفی در سرتاسر دنیا انجام می‌گردد. اما توجه داشته باشید که نسبت به مسائل ذکر شده در آنها، نباید بیش از اندازه معمول اهمیت قائل شوید. به طور مثال گزینه “in a relationship with X” تنها یک گزینه است که می‌تواند با چند کلیک ایجاد شود. اضافه شدن آن به معنای ایجاد رابطه‌ای عمیق نمی‌باشد و به همین ترتیب ماندن آن به معنای ادامه این پیوند آسمانی نیست.

به همین ترتیب قضاوت در مورد شخصیت افراد از روی activity های آنها، صفحه‌هایی که like کرده‌اند و یا cause هایی که برایتان می‌فرستند، کار صحیحی نیست. سعی کنید به هر چیز در حد و حدود خودش توجه نشان دهید. بعضی چیزها ارزش توجه بیش از حد را ندارند، پس سعی کنید ذهن خلاق خود که می‌تواند برای دستیابی به افق‌های جدیدی به کار رود را درگیر اینگونه مسائل نکنید.

۸- یک دوست واقعی موهبتی است که نمی‌توان بر روی آن ارزشی نهاد. چه بسا در موارد بسیاری دوستی حتی از خانواده به شما نزدیک‌تر شده و مهم‌ترین فرد زندگیتان تلقی گردد. با وجود احترام فراوانی که همه ما برای چنین دوستی‌های عمیقی قائل هستیم، برادر، خواهر، مادر و پدر معنای خود را دارند. صرف اینکه شما دوستی عمیقی با یک نفر دارید، دلیلی بر لیست کردن وی به عنوان برادر یا خواهر خود در family relations نمی‌شود. فلسفه وجود این بخش، رساندن پیام ضمنی” X از برادر به من نزدیک تر است” نیست. بلکه صرفا برای این است که شما برادر واقعی‌تان را در آن لیست کنید.

۹- این مورد یکی از آن نمونه‌هایی است که بیشتر به عدم درک صحیح از یک سری اصطلاحات زبان انگلیسی باز می‌گردد. به دلیل معذوریت‌های اخلاقی سعی می‌کنم خیلی مختصر به آن اشاره کنم. “Interested in X” که به جای X می توانید “Men” ، “Women” و یا هر دو را قرار دهید، به معنای صرف علاقه شما برای آشنایی با انسان‌های جدید(از هر دو جنس) و گسترش دایره اجتماعی‌تان، که البته موضوع بسیار پسندیده‌ای است، نیست. بلکه این اصطلاح معنای دیگری دارد، پس در انتخاب آن دقت کنید.

در پرانتز باید به این موضوع اشاره کنم که وقتی وارد یک محیط انگلیسی می‌شوید و سعی می‌کنید فعالیت خود در آن را گسترش دهید باید به چند نکته دقت کنید. اول اینکه بار معنایی بعضی از کلمات در زبان انگلیسی با ترجمه فارسی آنان متفاوت است. هر چند ممکن است هر دو کلمه یک معنی را بدهند، اما لفظ نهفته در آنان ممکن است یکی نباشد. مسئله بعدی این است که برخی اصطلاحات مانند آنچه در بالا ذکر شد، در موارد ویژه‌ای استفاده می‌شوند و با وجود اینکه شاید معنای تحت‌اللفظی آنان به موضوعی کلی اشاره کند، ترکیب خاص تشکیل شده معنای بسیار خاصی دهد. نکته آخری که در حال حاضر به ذهنم می رسد (اهل فن مطلع هستند که چنین نکات ریزی بسیار است، پس خلاصه سازی من را به عدم تمرکز کافی و البته ضعف دانش من در رابطه با هر دو زبان می‌بخشند)، جایگاه به کار بردن بعضی کلمات، اصطلاحات و جملات است. شما در هر زبانی با توجه به ویژگی مخاطب خود، از واژه‌ها و طرز بیان متفاوتی استفاده می‌کنید. متأسفانه مشکلات آموزشی زبان انگلیسی در کشور باعث می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان این زبان، با چنین تفاوت‌های ریزی آشنا نشوند. پس همیشه به محیط و مخاطب خود دقت کنید.

۱۰- به طور قطع یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های شبکه‌های اجتماعی همین شماره ۱۰ است. نوشته، عکس، یادداشت، لینک و هر چیز دیگری که خود ارسال کرده‌اید را Like نکنید. بر همگان واضح و مبرهن است که شما نسبت به موردی که ارسال نموده‌اید، علاقه داشته‌اید و گرنه در همان ابتدای کار آن را ارسال نمی‌کردید. پس نیازی به تأکید مجدد بر روی آن نیست. به طور مثال وقتی comment ای برای status یکی از دوستانتان می‌نویسید، Like کردن آن معنایی ندارد. شما همین چند ثانیه پیش نظر خود را گفتید و قطعا انسان فرهیخته‌ای مانند شما بدون فکر هیچ صحبتی را بر زبان جاری نمی‌کند. پس شما فکر کرده و سپس نکته‌ای را ذکر کردید که احساس می‌کردید باید ذکر شود. در این نقطه کار شما به پایان رسیده است. نظرتان را اعلام نموده‌اید. Like کردن آن چیزی به موضوع اضافه نمی‌کند.

بیل مار شومن مشهور آمریکایی که در برنامه‌اش عموما نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی ایالات متحده دارد، به صورت ویژه این موضوع را در یکی از برنامه‌های اخیرش مورد توجه قرار داد. در نتیجه مشاهده می‌کنید که ” Like کردن خود”، مسئله‌ای است جهاتی و در میان تمام ملل به چشم می‌خورد.

امیدوارم که مطلب مورد توجهتان قرار گرفته باشد. هدف به سخره گرفتن هیچ فردی یا گروهی نبود. صرفا قصدم اشاره به مشکلاتی بود که با جذب به یکباره محصول نهایی تکنولوژیک(بدون طی شدن پروسه لازم) می‌تواند برای جامعه هدف پیش آید. بی هیچ تعصبی اعتراف می‌کنم که شاید همه این مشکلات زاییده ذهن شکاک من بوده و هیچ کدام موضوع جدی‌ای محسوب نشوند. به هر سو هر کس به راه و رسم خویش پیش می رود.

منبع: وبلاگ اهالی شبکه

 

نویسنده : ; ساعت ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ ; ٢٩ خرداد ۱۳٩٠
comment نظرات () لینک